Sample #1 // Spa > Eng – Fernando Castro, ‘Et in Disneyworld Ego’

ClientDPA Prints, Madrid School of Architecture
Date2015
Linkissuu.com
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Fernando Castro, ‘Et in Disneyworld Ego’, (A Piranesian Mutation). [Scatological Considerations on the Unholy Alliance of the Empire of Architectural Vanity with Artistic Banality], in Silvia Colmenares, Federico Soriano (eds), CRITIC ALL VOL I, Libro de conclusiones 2015/ Book of Findings 2015, DPA Prints, Department of Architectural Projects, Madrid School of Architecture, 2015.

Translated from Spanish into English

The colossal attacks on the World Trade Center signal the beginning of the 21st century. It will be long before we awaken from the shock of the great demolition, and, of course, we shall accompany both thought and hope along their fall into the dark pit, into that bare, empty site whose foundations have become nothing but spectres. It appeared easy to anathematize Stockhousen for proclaiming that the destruction of the Twin Towers constituted the ultimate work of art, the greatest thing ever seen. At a time when reality has become nothing but its own appearance, such colossal attacks make us inhabit the space of precariousness in order to resist a new glaciation with our archaic, yet astonishing bodies. In a way, the cloned architecture of the Twin Towers was an ending in itself. […]The spectral ruins of the World Trade Center, “the most monumental figure of Western urban development”, constitute, in many ways, the foundations of the Imperial panic ideology: the space from which the “War on Terror” flame was ignited, as well as the possibility for flags to flutter again. The fireman, for lack of a better figure, becomes our hero. New York City, which Le Corbusier saw as a slow-motion cataclysm, becomes the focal point of our being-in-demolition. The collapse can thus be understood as a metaphorical operation producing “another kind of spatiality”. The building complex reveals the power of architecture, and, at the same time, the fascinating logics of demolition. In any case, the fact that one of the terrorist-pilots of the Twin Towers held a degree in Architecture does not appear to be anecdotal.
El atentado colosal del World Trade Center es el acontecimiento que marca el comienzo del siglo XXI. Tardaremos en salir del estupor ante la gran demolición y, por supuesto, todavía tendremos que acompañar al pensamiento y a la esperanza en su caída en el oscuro agujero, en ese solar desnudo, donde los cimientos son ya espectrales. Fue, aparentemente, sencillo anatematizar a Stockhausen por proclamar que la destrucción de las Torres Gemelas es la obra de arte total, lo más grande que jamás haya sido visto. Cuando la realidad se ha vuelto apariencia de si misma, ese atentado colosal nos obliga a recorrer el espacio de la precariedad, intentando resistir a la nueva glaciación con un cuerpo tan arcaico y sorprendente como el que tenemos. En cierta medida, esa arquitectura clonada ya era, en sí misma, un final.[…] Las ruinas espectrales del World Trade Center, “el más monumental de todas las formas del urbanismo occidental” son, en muchos sentidos, el cimiento de la ideología del pánico Imperial, el espacio a partir del cual se inició tanto la llama “Guerra contra el Terror” cuanto la posibilidad de que volvieran a flamear las banderas. El bombero es, a falta de algo mejor, nuestro héroe. Nueva York que Le Corbusier considerara como un cataclismo a cámara lenta 1 es el punto focal del ser-en-demolición. Ese derrumbamiento puede ser entendido como una operación metafórica que produce “otra espacialidad”. El Complejo de Construcción revela el poder de la arquitectura y, al mismo tiempo, la fascinante lógica de la demolición. Tal vez no sea una mera anécdota que uno de los pilotos-terroristas del atentado a las Torres Gemelas fuera licenciado en arquitectura.